النـــــــــــــــــــــــــــــــــــدي كــــــــــــــــافيــــــــــه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

النـــــــــــــــــــــــــــــــــــدي كــــــــــــــــافيــــــــــه

البيت بيتك والمشاريب علينا

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

مشاركة شاهيناز النصائح

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر
Anonymous

مشاركة شاهيناز النصائح Empty
مُساهمةموضوع: مشاركة شاهيناز النصائح   مشاركة شاهيناز النصائح Icon_minitimeالخميس سبتمبر 27, 2007 2:17 am

سأكتب في هذا الموضوع وانا اخاف ان اخسر صداقة الجنس
الناعم في المندى
وساكتب لكي من خبرتي وليس منقول
في كل شيء توجد الاختلافات وهي في الزواج كما البهارات التي لابد ان تضاف الى الاكل حتى يبقى طعمه مقبولا .
والسعادة الزوجية تكون في يد الزوجة اكثر من الرجل
فعندما تشعره برجولته وقوامته التي اعطاها الله له لن تتفضلي عليه بها يشعر هو ان من واجبه حمايتك وتنفيذ شرع الله في معاملاته معك .
اما اذا اتخذتي مبدأ الند فستواجهي كل الصعوبة في الحياة من مشاركته العمل في خارج البيت والعمل بمفردك في داخله
مشاركته المصروفات بدل ان يهبك ماله ومحاولته ان ينبش الارض حتى يوفر لك ما تحتاجي
تحقيير رئيك لان الراس بالراس في التعامل بدل مشورتك والاخذ برئيك
يقضي يومه لاتعرفي اين ذهب ومتى عاد لانك اصلا متعبة ولا تريدي الا النوم والراحة بدل ان يكون كل وقته للعمل والاسره لانه يجد الجو المناسب المريح الذي تهيئيه له قبل عودته .
انا لا ادعوك الى الجلوس في البيت لكن صدقيني الزمن الذي نعيش فيه يتطلب منا ذلك فالمراة تزاحم الرجل في كل الاعمال والنتيجه البطاله للشباب
الشباب الذي من واجبه ان يفتح البيت ويؤثثه ويصرف عليه
لا تقولي انك ستساعديه في كل هذا لان هذا ليس مطلوب منك في الاسلام
فقد كرمك الله واعطاك حق المهر لك منه والهديةايضا
والنفقة عليك والخادمة وفي المقابل المطلوب منك ان تراعي حق الله في معاملته وتحفظي بيته في غيابه وطبعا في الاول
والاخر اذا كان هذا الشاب ممن ترضون دينه.فانه يستحق منك ان تتركي العمل من اجله هذا ليس كلامي ولكن من شباب كثيرون يريون الراحة والاستقرار وانا اضم صوتي لهم.
LOLO 52
مشرفة مميزة
مشرفة مميزة
LOLO 52

انثى عدد الرسائل : 1255
العمل/الترفيه : عااااااااااطل لحد بداية الدراسة

مُساهمةموضوع: رد: مشاركة شاهيناز النصائح   مشاركة شاهيناز النصائح Icon_minitimeالخميس سبتمبر 27, 2007 12:02 pm

امة الله كلام جميل جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
بس عندى سؤال مهم جدااااااااااااا

لو بنت تزوجت شخص دو خلق كريم جدااااااااا محترم ورجل مسلم بكل معنى الكلمة
ورعايت ربنا فية بكل معنى الكلمة قدرتة واحترامتة وحسستة برجولتة وفوامتة زى كلام حضرتك
ولم تجد منة تقدير هذا المجهود
اكيد اللى بيدى حاجة مش بيبقا مستنى المقابل بس اكيد هيجى وقت وتزهق ادت كتير وحتى كلمة شكر مفيش
عن موضوع العمل
انا اسمع كتيرررر شباب بيقولك لا مراتى متشتغلش لية يابنى
هى تبهدل نفسها لية طب ما مرتبها هيضيع فى المواصلات او ملابس للشغل دة وهتهمل بتهاااااااا
لا وفى نوع اخر يقول لا انا احب مراتى تفضل تتزين لى بكل السبل طيب هى طول الفترة اللى هو فيها خارج البيت هتتزين ما هى اكيد هيجلها وقت وتشعر بملل الانتظار وساعات الانتظار بتمر كالسنوات
شكرااااااا لنصائحك
واعذرينى فى مداخلتى؟؟
بسمه

مُساهمةموضوع: رد: مشاركة شاهيناز النصائح   مشاركة شاهيناز النصائح Icon_minitimeالخميس سبتمبر 27, 2007 2:11 pm

وأنا كمان بضم صوتي لصوت شاهيناز , البنت من حقها تتعلم وتحصل علي أفضل الشهادات كمان وكل تعبها وتعليمها مش هيكون نهايته لو قعدت في البيت ,بالعكس , استثمار ثقافتها وتعليمها لما تكون زوجة مثقفة تعرف تشارك زوجها في كل اللي بيفكر فيه ومايكونش هو في وادي وهي وادي تاني خاالص , حتي لو مجال دراستها بعيد عن مجال دراسته هيكون من السهل عليها علي الأقل تعرف معلوملت عامة عن طبيعة شغله , وتقدر بعقل إنسانة متعلمة ومثقفة تناقشة في أي حاجة بيفكر فيها تخص شغله ومستقبله , والاستثمار الأكبر من ده كمان هو تربية أولادها ومتابعتها لدراستهم , أما عن وقت الفراغ اللي ممكن يكون بيواجهها يالميا , شغل البيت مابيخلصش , يعني مش هتفضل طول اليوم تتزين لجوزها ولا حاجه , هتخلص شغل البيت علي راحتها وبعد كده تتزين لزوجها اللي بيرجع من شغله مرهق وتكون بكامل نشاطها واسترخائها عشان تقدر تخفف عنه عناء اليو , انما لو واحده بتشتغل هترجع مرهقة زيها زيه , ولا في وقت لا لتزين ولا لغيره , ويحمد ربنا لو عرفت توفق بين مواعيد شغلها وتلاقي وقت لشغل البيت و تربية الأولاد , اللي غالباً بيكونوا هم ضحية انشغال الآباء عنهم في أعمالهم ومابيلاقوش حد يوجههم أو حتي يسمع منهم كلمة لانهم الاتنين مرهقين وعلي اخرهم مش ناقصين كلمة أو سؤال من حد من الولاد ...

يمكن بنوته ترد عليا وتقوللي ان الست مش خدامة عشان تعد للرجل بعياله تربيهمله , هسألها سؤال واحد بس " هم مش برضو عيالك انت كمان , ومن حقهم عليكي انك تراعيهم وماتسيبيش الدنيا تاخدك منهم او من باباهم ويتربوا في جو أسري كله مشاكل وعدم استقرار؟؟" ...
أنا في رأيي إن ده دور المرأة اللي اتخلقت عشانه , انها تكون أسرة وتربي جيل صالح , وده دور مش قليل عشان تحس ان تحقيق ذاتها مش فيه وفي شغل مهما عاد عليها بمكانات أو دخل كبير عمره ماهيعوضعها عن اللي ممكن تخسره في حياتها الأسرية بسببه , وحتي لو دخلها أكبر من دخل زوجها ودي رغبته انها ماتشتغلش بعد الزواج تعيش حياة سعيدة بمرتب بسيط أفضل ألف مرة من انهم يفضلوا طول عمرهم بيجروا ورا الفلوس وينسوا نفسهم وحياتهم وولادهم .. لأ سؤال أخير كمان معلش , ليه واحد بيقول لمراته انه خايف علي تعبها ومش عاوزها تشتغل بره وجوه البيت وتخسر صحتها وجمالها وهي اللي عاوزه تتعب نفسها !! لا تعلييييييييق
زائر
زائر
Anonymous

مُساهمةموضوع: رد: مشاركة شاهيناز النصائح   مشاركة شاهيناز النصائح Icon_minitimeالسبت سبتمبر 29, 2007 5:52 am

انا مبسوطة جدا من ردو الفعل لاني كنت خايفه الاقي اعتراض وبحسب ان افكاري رجعيه وفقكم الله الى كل ما يحب ويرضى اما يابنتي لميا انا لقيت في رد شاهيناز كفايه بس اضيف ان الفراغ بيكون في اول سنه بس بعد كده بتتمني ان ساعات اليوم يكون فيها زياده لما ربنا يكرمك بالاطفال وشكرا شاهي على ارائك الرائعه وانت كمان يابسمه يارب يوقفكم واسمع عنكم كل خير يارب
LOLO 52
مشرفة مميزة
مشرفة مميزة
LOLO 52

انثى عدد الرسائل : 1255
العمل/الترفيه : عااااااااااطل لحد بداية الدراسة

مُساهمةموضوع: رد: مشاركة شاهيناز النصائح   مشاركة شاهيناز النصائح Icon_minitimeالسبت سبتمبر 29, 2007 6:01 am

اعتراااااض
احنا طبعاااا منقدرش
على فكرة زى ما فى اللبس نبرج للموضة القديمة ستينات وسبعينيات كمان فى الاراء والافكار بسبب مشاكل عصرنااا وكثرة الكوارث والمصائب وهكذا بنشوف النااااس زمان كانت بتعمل اية ونعمل زيهم
لانهم عاشوا خبرات احنا لسة معشناهاش ولا حتى دخلناهاااااااااا
زائر
زائر
Anonymous

مُساهمةموضوع: رد: مشاركة شاهيناز النصائح   مشاركة شاهيناز النصائح Icon_minitimeالإثنين أكتوبر 01, 2007 5:25 am

وده الملاحظ يالميا من الردود ان فعلا بنات الجيل ده تعبت من العمل وعايزه تعيش حياتها في بيت تستريح فيه من الحياة العمليه وتاخد بالها من بيتها وولادها وطبعا جوزها
اتمنى للجميع التوفيق يارب

مشاركة شاهيناز النصائح
صفحة 1 من اصل 1